Wat is het? (26 augustus 2013)

26 augustus 2013 - Keszthely, Hongarije

Bijkomen van Auschwitz, dat kan in Polen alleen maar met Piwo en Wodka. Terug in een bloedhete Krakau. Opzoek naar eten!
Krenterig als we zijn wilde wij eten voor minder dan tien euro. Gelukt, niet heel erg smaakvol. Maar het was wat.

In de avond vonden wij wat we zochten. Afleiding. Samen met Diego Gonzales (een bekende van Lit, uit Spanje..) proosten we, klinken we, heffen we het glas en praten we over Europa en problemen, wat zijn we ineens wijs.

Wassen.. De vorige avond, de vorige week, het zat allemaal nog in onze kleding. Best lekker maar toch moest een nieuwe frisse geur ons energie gaan geven.
Waar kan dat beter dan bij een wasserette met een bar! Koffie in de nog uit te houden ochtendzon terwijl de kleertjes aan het opfrissen zijn.

De zoutmijn bij Krakau. De stad uit. Het kwik ver boven dertig, in de zoutmijn gelukkig niet. Fijn, even niet meer de schaduw op te hoeven zoeken.
Ontzettend veel stappen naar beneden op een trap die je voor je gevoel naar midden-aarde brengt. Een trap naar beneden, ondergronds, die toch een kriebel in de buik geeft als je hoogtevrees hebt.
Gangen, kamers, zoutstalactieten, watertjes, treinsporen, kerkjes, balzalen etc. Tussen alle zoutkristallen waande je je in een oude stad ondergronds. Een erg bizarre edoch mooie plaats.

Krakau huilt bij ons afscheid. De warme straatjes krijgen hun verkoeling. Wij gaan verder.

Na een lange, zeer relaxe, reisdag arriveren wij in het donker Bratislava. Slowakije, Slowaaks, Bratis.. Lava.. Het klinkt voor ons, reisgroentjes, erg eng allemaal. Dat was het ook.
We pakte een tram naar de eindhalte.. (Wat?..) op naar de camping.

Hoe kan één persoon de kriebels doen wegebben?
Ik kreeg van een oude Slowaak een roos. Ik moest van hem de roos aan Samantha geven. Zelfs in Bratislava straal ik blijkbaar nog uit tips nodig te hebben een vrouw te imponeren. Het was om te zuchten, het was wat.

Zlaté piesky, ons verblijf de komende twee nachten. Meer uit de stad dan we de afgelopen week echt waren. Het was wat.
Bratislava bezoeken we erg op het gemakje. De tussenhalte met een kneuterige oude stad, een kasteel op de heuvel (hrad castle) een brug met een soort van UFO en de Donau die de stad laat glinsteren in de zon.
Vooral die zon die ons deed realiseren dat we ook van haar mogen genieten. Dus dat!
Zwemmen en ontspannen deel twee van de dag.

Twee spelletjes gekken, dat zijn wij. We trokken ook de avond weer de aandacht van een stel uit Tsjechië. Dan leggen we ineens het spel wormen uit. Echter het spel hebben we nooit uitgespeeld. Daar waar het koppel meer oog had voor alcohol en ouwehoeren. Het is wat..

"Horváth, is dat Hongaars?"
"Ja, dat is .." Antwoord ik voor de zoveelste keer. En dan altijd die tweede vraag. "Ben je Hongaars?"
Op die vraag weet ik nooit goed wat ik moet zeggen. Dus ik zeg: "ja, na ja, half ofzo"
"Ben je wel eens in Hongarije geweest?" Is dan ook zo een vraag.. Verdorie weer die vraag.
"Nee helaas niet, ik spreek zelfs geen woord"
"Joh!, 't is wat.. "

Maar nu gaat alles anders worden denk ik terwijl ik in de trein zit en Wenen aan me voorbij laat gaan. Vandaag gaat de trein voor mij alleen naar Hongarije. Als een kind op weg naar de Intertoys. Als een tienermeisje lopend naar de dol dwaze dagen van de Bijenkorf. De hele dag dacht ik aan niets anders.

Het is wat:"Vandaag is Hongarije !!"

Via Sopron naar Bük !! Onbekend en bekend. In het onbekende land worden we opgewacht door mijn lieve bekende familie. Met de auto naar hun stadje Csepreg.
Daar waar er nog meer lieve mensen ons ontvangen. Voor het gemak noem ik hen opa en oma. De gastvrijheid is oneindig. Al snel drinken we palinka (niet de laatste) en starten gesprekken...

Goedemorgen zonder zorgen. Net even wat lekkerder werd ik wakker, net even wat vrolijker stapte ik de tent uit. Ik kan de "standaardvragen" nu anders gaan beantwoorden. Ik droom als ik wakker ben. Deze mooie omgeving stilt mijn honger.

Overdag
In Bük genieten we een waterbron (zwavel), in Szombathely beleven we historie, in Köszeg proeven we en in Oostenrijk zien we..

De Avond
Elke avond weer en verrassing het eten is elke keer weer ontzetten goed. De dagen hier sluiten we af bij 't huisje tussen de wijngaard, de perzikbomen, de appelbomen en de perenbomen. Waar er tot in de nacht allerlei spellen gespeeld worden samen met mijn mijn neef en drie onwijs aardige maten van hem.

Deze dagen, het is wat, het is een traktatie. Aan alles komt een einde. Zo ook van deze streek, het kriebelt om door te gaan. Meer mensen te zien, hun gewoontes, hun huizen, hun humor, hun manieren. De hun!! Zien

Wij zijn deze dagen enorm verwend door mijn oom, opa, oma en mijn lieve neven en nichtje. Het is wat wij niet, nooit meer, gaan vergeten. Dank!

Terwijl een minitreintje ons brengt naar het Balatonmeer kijk ik gerust en tevreden uit het raam.
De top 2000 voedt mijn oren.. Terwijl Boudewijn de Groot mij terugneemt in de tijd denk ik terug aan hen. Mijn jeugd met Pörkolt, de Hongaarse worsten, de koekjes bij Oma Anyu, mijn lieve ooms en tantes en mijn vader.
Tussen de Hongaren, het landschap en met de dierbaren herinneringen maakt het juist deze dag waarom het heerlijk is hier te zijn.

Wat is het? Rust, vredig, ? Het is wat.

Vanavond zal er een kaars branden. Branden voor hetgeen mij dierbaar is. Branden voor mijn vader, zijn sterfdag, vandaag. Branden om even stil te staan bij hem en andere lieve mensen die doorleven in ons hart. Het voelt goed. Dat is wat het is.
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. An:
    26 augustus 2013
    Whaauw Dennis Wat een prachtig verhaal!!!
    En wat een geweldige ervaring voor jou Hongarije .
    Hoop nog heel veel verhalen van jullie te lezen!!!
    Goeie reis en geniet van alles wat jullie zien en meemaken.
    Groetjes An
  2. Cas:
    Hey den en Sam!
    Leuke, (veel te lange tekst ;))
    Tes en ik zijn vandaag ook nog ff bij je vader geweest, en ook een kaarsje aangestoken.
    Geniet ervan, en ik zie je volgende veel te lange tekst wel verschijnen ;)
    Gr. Cas
  3. Annemieke:
    26 augustus 2013
    Mooi en bijzonder om te lezen!
    Sterkte voor vandaag nog en geniet van al het moois om je heen! knuffel uit Friesland!
  4. Tessa:
    26 augustus 2013
    super leuk allemaal & mooi geschreven. Wij hebben namens jou ook een kaarsje aangestoken voor papa. Geniet ervan!!! xx
  5. Jola:
    26 augustus 2013
    Mooi Dennis, dat je in Keszthely de rust hebt om dit prachtige verslag te schrijven en ons zo te laten meevoelen en meegenieten. Egészségedre!
  6. Wendy:
    26 augustus 2013
    Wow dennis wat een mooie tekst!! We wachten af tot jullie volgend avontuur er op staat om te lezen. Ik denk aan je vandaag xxxx
  7. Marinka Griffioen:
    26 augustus 2013
    Hoi leuk ik lees net van dat zwavelbad daar was ik ook geweest en ziek geworden want je mocht niet zwemmen en onder water .Net me fotos erbij gehaald en de herrinneringen komen bij mij ook weer boven.Nou geniet van het balatonmeer en ik heb ook kaarsje aangestoken voor pappa xxxx je moeder
  8. Marjan Specht:
    26 augustus 2013
    Mooi Dennis, ja die 'roots' zijn er toch echt. Heeft je vader je toch meegegeven, bijzonder, dat is hij nog steeds. Wees er maar trots op, liefs en geniet van je reis
  9. Evelien Hofland:
    26 augustus 2013
    Dank jullie wel dat ik "op papier" mee mag reizen met jullie reiservaringen. Ga zo door en pas goed op jullie zelf.
  10. Judith:
    mooi verhaal dennis!
    geniet van je reis!
    xxx judith
  11. Guy Vergnes:
    26 augustus 2013
    Dennis, vooral je laaste woorden raken mij, ik zit hier op het terras van Far Out met Kippenvel heel secuur je verhaal te lezen...... Mooi geschreven, veel geluk, plezier, succes wens ik jullie toe, en ook ik zal even een minuutje stil zijn, en even nadenken over alles wat er is gebeurd en even stil staan bij wat me nog tegemoet moet gaan komen, en bij het verlies van Coen natuurlijk, ik kan niet wachten om jullie verhalen in de tappelino met een biertje geproost aan te horen (deze zinsopbouw klopt niet, maar je weet wat ik ermee bedoel) veel succes pik, xx je kleine schoonbroertje
  12. Stella:
    26 augustus 2013
    Super verhaal! In de zoutmijn ben ik ook geweest..die trappen inderdaad.......! Heel veel plezier nog!!! Xx Stella
  13. Elly kuiper:
    Hi lieve Dennis
    Een halve (Hon)gare :-) ???
    Maar wel een die kan schrijven, fijn om mee te lezen en zeker bijzonder om vandaag mee te leven met de herinnering aan Peter.
    Liefs van Elly en John
  14. Mariska:
    Lieve Sam en Den,

Wat een mooi Verhaal weer.
    Echt leuk om te lezen dat jullie het zo leuk hebben. Heel veel sterkte vandaag Dennis.
    Ik ben benieuwt naar jullie volgende verhaal.

Dikke kus en liefs en geniet....
  15. Maaike van H:
    Lieve Dennis en Samantha,

Wat een leuk en mooi verhaal weer! Jullie maken al een hoop mee in zo een korte tijd ;) Ga er nog van genieten,ik denk aan jullie! p.s ik heb jullie gemist op Mysteryland, maar heb 3x dubbel zo hard gefeest,ook voor jullie ;)

Dikke kus Maaike
  16. Nel d'Hane:
    27 augustus 2013
    Fijn om te lezen en een klein traantje weggepinkt :-)
    Geniet verder van je reis xx
  17. Ruud Fokker:
    Dag Dennis en Samantha,

Prachtig om jullie reis verhaal te lezen. Het is als pelgrims onderweg. Margo en Ruud
  18. Michael:
    Het Den en Sam,

Leuk geschreven, en erg leuk om te lezen. Veel plezier nog en geniet ervan!
  19. Valéry:
    27 augustus 2013
    Jeetje wat heb je dit weer prachtig geschreven !!!
    Ik zie een nieuwe carriere aankomen !
    Ongelofelijk die avonturen die je meemaakt en wat ongelofelijk fijn dat Hongarije zo vertrouwd voelde , Bijzonder !!
    Hoop dat je geniet , beleeft en plezier maakt !
    Hele dikke kus van het thuisfront en kijk weer uit naar het volgende avontuur !!

Liefs , mij
  20. Belinda:
    27 augustus 2013
    Mooi geschreven man die kwaliteit heb je ook van je vader! Geniet lekker van al het moois wat op jullie pad komt
  21. Mariel Brand:
    27 augustus 2013
    Hey die Dennis!Wat een leuk reisverslag en wat fijn dat je je familie hebt ontmoet.Goed dat je dit gedaan hebt.Ook boeiend en leuk geschreven.Ik kijk uit naar de volgende avonturen!Goed gedaan jochie in je hawai-shirtje,die zo graag een mandarijntje lustte.....Goeie reis verder,blijf je volgen !
    Groetjes,
    Mariel Brand
  22. Dennis:
    Lieve respondenten,

Bedankt voor alle leuke reacties. Wij genieten van iedere reactie. Ik hoop dat onze reisverhalen jullie blijven boeien.

Blijf vooral reageren!! Dat geeft ons kracht.
  23. Carla Griffioen:
    27 augustus 2013
    Hello Dennis, zijn in Hongarije, waar herinneringen en het herdenken, verleden en heden verbinden. Je bent wel half
    hongaar, maar blijf heel in alles.
    Lfs en grtjs, Carla.
  24. Margo Fokker:
    28 augustus 2013
    Wat een ervaringen, ik ben ervan onder de indruk. Deze reis doet jullie goed, als een pelgrimstocht.
    Heb het goed samen,
    groetjes Margo
  25. Ger van der peijl:
    28 augustus 2013
    nou dennis wat een heerlijke verhalen je schrijft gelukkig beter dan knor, maar zo telezen drink je iets minder harstikke leuk man voor het geval dat je het nodig hebt een poes heet mitjo in hongarije groetjes ger xx
  26. Oma en opa Griffioen:
    28 augustus 2013
    Wij genieten van jouw mooie verhalen en zien al uit naar
    de volgende aflevering.!!
    Groetjes opa en oma!
  27. Joke Walman:
    29 augustus 2013
    Dennis wat kan je boeiend schrijven, we genieten er erg van en om het zo te lezen is het net of we erbij zijn.Tot het volgende verhaal!!!!!
    Groetjes aan Samantha!!!!
  28. Caren Geerlings:
    30 augustus 2013
    Een schrijver in de dop. Een mooi avontuur prachtig op "papier" gezet! Ik zeg "more to come"!
  29. Fenny:
    30 augustus 2013
    Hey Dennis, prachtig geschreven, in een adem uit.
  30. Mieke:
    1 september 2013
    hoi zie opeens dat mijn reactie niet er bij staat dus al is het een beetje laat (beter laat dan nooit)
    Hoi samantha en dennis wat hebben jullie al veel mee gemaakt geniet er van en zie naar jullie volgende reisverhaal uit gr en kusjes en likjes mex en mieke