Is er meer? (2 september 2013)

2 september 2013 - Budapest, Hongarije

Allereerst willen we even iedereen bedanken voor de reacties. We lezen ze allemaal voor en glimlachen dan net even wat meer. Heel fijn, rustgevend en bevestigend. Een bevestiging van dat, het veilige vertrouwde, wat we achter hebben gelaten niet hebben verlaten. Dank.

Na de intens drukke weken hebben we besloten nu voor wat meer rust te kiezen. Meer rust aan het meer.

Aan het meer strelen we onze ogen. Zonder te spreken zien we het meer. Hoe langer we staren des te meer we zien.

De hoofdstad aan het Balatonmeer, Keszthely.  Het station die ons welkom heet, de binnenstad als piccolo die de spullen aanneemt en het kasteel die met ons dineert. Welkom!

De volgende dag is het de bus die ons meedraagt naar de volgende gang. Langs de ruïne van Szigliget en langs de wijngaarden. Deze wijngaarden wakkeren de lust aan om te proeven. Doen we later. Aangekomen in Badacsonytomaj is er een teleurstelling. Geen camping, verdorie!

Impulsief is het besluit. het besluit om de boot te nemen. Wellicht hebben we meer geluk in het stadje Balatonboglar. We zullen zien.

"Wat komt dat komt" (vreselijk voor een controlfreak)

Op diezelfde boot ervaren we en maken we plots kennis.
De rust, waar we naar verlangden, het valt als een deken over ons heen. Lieve mensen, leuke toeristen, onbezorgde spelende kinderen  en twee backpackklungels samen op één boot.  Zij hebben meer gemeen dan op eerste gezicht te zien is. Na een kwartier valt het me op dat er geen telefoons in de handen zijn, er geen gespannen ogen staren naar een klok. Geen stress.
De deken ligt niet alleen op ons maar dekt ook de medepassagiers.
Meer loslaten! Of we nou een camping vinden of niet. Laat even los Dennis! Koester 't moment.

Slaperig in de zon waan ik me in een andere wereld. Als mijn ziel weer in het hier komt zien de ogen wat we wenste.
Naast de haven waar wij aan gaan meren is een camping! Dank U.

Uitzicht op meer Balaton. De ondergaande zon een dessert. Als de sterrenhemel ons vraagt te gaan rusten zijn de eerste twee dagen hier een etentje in sterrenrestaurant geweest.

Ik ben thuis, mensen in mijn omgeving die elkaar niet kennen zitten met elkaar. Ik moet het regelen, rommelig spreek ik iedereen en lach ik heel wat af. Heerlijk tot het moment ik water over me heen krijg. Ik schrik van een harde knal. Mijn gezicht ga ik afdrogen en er volgt weer een knal. Maar nu open ik mijn ogen. Het was een droom.  Maar ik ben welzeker  nat geworden in mijn gezicht.

Meer druppels en meer harde knallen die de grond doen beven. Onweer, hard!, en wij zitten met onze fijne tentje en schattige camping er middenin. 05:00 in de ochtend en knallen alsof het oorlog is. Het sprookjesachtig Balaton is nu meer een Horror.
De ochtend begint dus erg vroeg. De tent, ons maatje, hij kon niet meer. Drijfnat. Na het het dessert van de vorige avond starten we nu met een monster ochtendkater.

Gelukkig bleef het niet zo en begon de zon weer te stralen. Via het schiereiland Tihany naar Balatonfüred.
Toch weer met de tent. Dit keer hebben we ons vriendje een regenjas, een poncho, van plastic gegeven.
In Balatonfüred vertoeven we twee etmalen. Niet meer, we boekte namelijk ook een hotel!! "Wat.. ?" Ja later meer.

Ongelooflijk in Balatonfüred ontdekken we een plaatsje naar ons hart. Leuke boulevard, luxe haven, mooie gebouwen en dat alles aan de voet van een (Nederlandse begrippen) berg.
Meer zien doen we op de berg. Lekker in de hitte stukkie klimmen. Hijgend sjokken we de laatste meters en ploffen op 't uitkijkbankje. Langzaam worden we één met de beloning, het schiereiland met aan weerszijde het sprookjesachtige blauwe meer. Stil.

Hotel. We gaan dan eindelijk slapen in een hotel aan de rand van het centrum van Siofok. Bookings dot com omschrijft het hotel duidelijk mooier dan het is. 3/4 km van het centrum. Blijven lachen.

We zijn zeker niet de jongste meer maar ook zeker nog niet volwassen toch?
Al dat serieuze gedoe, de mooie filosofische gedachten continu en steeds maar weer van die Ahh-Wauww-fotoklikmomenten !! Nu zijn we jong en willen stappen.
Propperige types die je uitnodigen in hun club geld te spenderen, mooie meiden in te korte rokjes en tot diep in de nacht de vieze vette luchtjes van de snackhaltes.

Weer een ochtend die niet zo fris is. Ach, het is zaterdag en voorlopig hoeven we niet te werken. Een goede wandeling langs het strand verbrandt langzaam hetgeen verbrandt dient te worden. We zien veel leuke tentjes nu in het licht en lopen tegen een leuke propster aan.
Ze heeft ons overgehaald. We gaan mee op en partyboot.
Onder de sterren hemel dansen we de avond tegemoet. Bonter dan gister besloten we het niet te maken want morgen (zondag) reizen we weer wat meer.

We gaan naar meer Hongaren. Daar waar er 1,7 miljoen één stad delen. Budapest.

Aangekomen in Budapest houden onze ogen het niet meer. Waar moeten we kijken? Wat moeten we zien? Er is overal meer moois meer te zien. De eerste indruk is meer, sprakeloos...

Er is dus nog veel meer.

1. Marinka Griffioen:
    2 september 2013
    Ik zat al met smart te wachten op het vervolg leuk om weer te lezen hoe jullie je vermaken daar en dennis je weet het nemzabat of zo iets hahah liefs je anyu
  2. Jola:
    2 september 2013
    In mijn hart reis ik met jullie mee, het rondje Balaton.. en voel een steek, een steek van heimwee. Mooi.
  3. Brenda:
    2 september 2013
    Fijn dat jullie zo genieten! Dikke kus!
  4. Joren:
    Hey Den,

Elke keer lees ik je verhaal weer met een glimlach en ik dacht bij mezelf.... Ik kan het 'eigenlijk' niet maken om niet te reageren.

Zo plichtsgetrouw als ik ben, reageer ik dan ook!

Het klinkt echt super. De mooie steden en het fijne relax leven en dan te bedenken dat dit waarschijnlijk nog niet eens 10% van alles is!!!

Geniet ervan en ik blijf je (zoals Twitter zou zeggen) volgen!

xx Joren
  5. Valéry:
    2 september 2013
    Wat een heerlijk verhaaltje zo voor het slapen gaan zeg !
    Dromerig zie ik alle dingen die je omschrijft voor me , een heerlijk beeld om mee in slaap te vallen !
    Ik kan niet wachten op je volgende verhaal !

Dikke Kus !!

( ook 1 aan Samanth natuurlijk! )
  6. Reinco van der Neut:
    3 september 2013
    Hallo Dennis, ik zit momenteel in San Francisco en lees jouw stukjes met interesse. Ik ben ook aan een rondreis begonnen, zij het maar 5 weken. Je schrijft leuk en onderhoudend. En met alle moderne technieken kun je je ervaringen zo gemakkelijk delen. Dat ging 30 jaar terug wel anders! Ben erg benieuwd naar je Trans Siberie ervaringen. Het beste en doe maar veel indrukken op. Die zul je je hele leven meedragen. Je buurman Reinco.
  7. Mieke:
    Hoi Dennisen Samantha
    Wat heerlijk om zo ook van jullie te lezen en wat hebben jullie veel indrukken al meegemaakt
    we genieten van je verhalen
    Groetjes en tot Skype
    likjes van mex en kus Mieke/mama
  8. Caren Geerlings:
    3 september 2013
    Als je t leest, waan je je bijna daar waar jullie zijn. Wat n bofkonten! Liefs Caren
  9. An:
    Hoi luitjes!
    Wat een heerlijk verhaal weer.Heb genoten!!!
    Mooi he Boedapest?Wij zijn er ook geweest.
    We hebben toen niet aan het Balatonmeer gestaan ,maar aan het Velencemeer geweldig!!!
    Wacht op het volgende verslag,en geniet van al het moois.
    groetjes An
  10. Joke Walman:
    Hoi Dennis en Samantha,
    Wat kun je boeiend schrijven Dennis, misschien zit er nog wel eens een boek met reisverhalen in het verschiet.
    We hebben weer genoten van jullie belevenissen.
    Groetjes aan Jullie beide en tot het volgende verhaal.
    Joke
  11. Mariel Brand:
    5 september 2013
    Hoi Dennis, het was weer een leuk verhaal.....En het ontroerd me als ik lees ,dat je zo geniet!
    Ik blijf je volgen en blijf ervan genieten!
    Groetjes,
    Mariel